Mik a szenvedésünk okai? Miért szenvedünk?

A szenvedés elsődleges okai a jógafilozófia alapján - a kleshák - saját értelmezés :)

A klesha szanszkrit szó jelentése méreg. Patanjali a jógaszútrákban (első összefoglaló írás a jógákról) öt kleshát különböztet meg, vagyis szerinte összesen 5 okra visszavezethető minden emberi szenvedés.

  1. Avidya - a valóság hamis észlelése
    És ennek megfelelő döntések hozása az életben. A haladó jógagyakorló jelen van az életben, kapcsolódik másokkal, nem elvonult és egy barlangban meditál, viszont nem ragaszkodik semmihez. 
     
  2. Asmita - egoizmus, saját magad félreismerése, észlelése, félreértelmezése
    Milyen sztori megy a fejedben magadról? Mennyire ragaszkodsz a saját magad által elért sikerekhez? Vagy pont az ellenkezője, ha túl félénk vagy és emiatt nem teljesíted be a saját valódi énedet az is szenvedést okoz. Külső és belső hamis projekciók magunkról, melyek önbeteljesítő jóslatként működnek.
     
  3. Raga - ragaszkodás az illuzórikus valósághoz.
    Vajon boldogságot okoz nem meglátni a valót?
    Hurráoptimizmus és rózsaszínpóni világlátás. Folyamatosan a pozitív élmények kergetése, a negatív kizárása. Ha nem érjük el, kapjuk meg a vágyott pozitívat: szenvedünk. "Nekem jár" - mégse kaptad meg, szívás, letörsz. 
     
  4. Dvesha - a negatív dolgok minden áron való elkerülése.
    Akár egy negatív dologra való gondolás is rosszérzést okozhat. Amennyiben a negatív dolog bekövetkezik - szenvedünk. De a negatív dolgok nem elkerülhetőek.
    Játék: Gondolj valamire most, amit nagyon szeretnél. Nagyon nagyon szeretnél. Csukd be a szemed és koncentrálj rá.
    Most képzeld el, hogy nem kapod meg. Milyen érzésed van? Kicsit merülj bele.
    Térj vissza a jelenbe. Nem kaptad meg addig amíg gondolkodtál rajta igaz? Mi változott? Semmi. csak a kedved maximum. Az elvárások boldogtalanságot és szenvedést okozhatnak.
     
  5. Abhinivesha - halálfélelem
    Ez egyben az ismeretlentől való megbénító félelem is. Nem szabad félni attól, hogy élj. Nem szabad, hogy félelem miatt ne csinálj valamit, amire hivatott vagy. Azért, hogy ki mit fog szólni hozzá, mit fognak gondolni rólad. A halálfélelem pedig indiferens az életünkben olyan szempontból, hogy ez a jövő. És Te nem a jövőben élsz, hanem a jelenben. Tudomásul kell vennünk, hogy egyszer ennek az életünknek vége lesz. De azért elrontani, mert félünk ettől - csak szenvedést okoz. És a végén valószínűleg megbánást.
jóga

A kleshákkal való dolgozás első lépése az, hogy felismered az egyes szituációkban, amikor rossz érzésed van, hogy vajon melyikre vezethető vissza ez a “szenvedés”. Gondolkozol rajta. És ezt egyre többet csinálod, egyre automatikusabb lesz ez a folyamat, és ezzel az elkezdett rosszérzéseket meg tudod szüntetni. Idővel aztán már elő se jönnek.

Személyes példa,  pl én ha új helyzetbe kerülök pl. tanításnál, előtte mindig félek. Aztán felismerem, hogy félek és lépek egyet előre és megcsinálom. Ez az utolsó kleshával való munkám, az abhinivesha. 
Valamint ha végigmész most egyesével minden, és tudatosítod, jelen van-e az életedben, ha igen milyen formában, mennyire tartod kézben, mennyire ural téged.

Jó gondolkodást és gyakorlást!
Namasté. panni.