A normális csípőizület

Milyen a normális csípő?

Ma bármire ráfoghatjuk, hogy ez vagy az normális bizonyos környezetben. Hisz ahhoz, hogy valaki jó golfozó legyen nem feltétlenül kell, hogy az egyénnek tökéletes csípő-mozgástartománya legyen a siker érdekében. Anatómiai szempontból viszont van az a „normális” tartomány, amit egy hétköznapi embernél látni szeretnénk, nem beszélve azokról, akik még le is terhelik magukat egy-egy végpontban.

A csípő – ugyanúgy, mint a váll – egy gömbízület, ami megannyi síkon mozog, ezzel eljuttatva minket a napi funkcionális pozícióinkba. (ül, áll, lép, ugrik, sétál, lehajol, hátradől, leguggol...)

De ha be vannak szűkülve ezek a tartományok, akkor egy sétálás az utcán is számos strukturális problémát okozhat. A normális mozgástartományai a csípőnek szögekben kifejezve a következők:

Ezek beszűkülése létrejöhet a hétköznapi élet során végzett ismételt mozdulatoktól, testtartásoktól kezdve, egy sportágbéli túlspecializálódásig bármi.

1.) Ilyenkor ellenőriznünk kell, hogy a beszűkült mozgástartományhoz tartozó izmok melyikével is van gond. Hisz ahogy a vállnak az elülső és hátulsó izmok kényes egyensúlya biztosít stabilitást, úgy a csípőnél is megfelelően kell összehúzódnia és elengednie az izmoknak, nem csak a mozgáshoz tartozó agonista, de a hozzá tartozó antagonista oldalon is.

Hiába feszítjük kifelé a térdeinket egy guggolásnál, ha az adduktor izmai visszatartják azt, a rövidségük miatt. De ez ugyanígy igaz a többi irányra is. És azért, mert tudjuk, hogy guggolásnál nem szabad, hogy beessenek a térdek, attól még igenis mozgékonynak kell lennie a rendszernek egy beesett térdes helyzetben is. Csak nem fogom ebben az állapotban súllyal terhelni. Viszont a hétköznapok folyamán képesnek kell lennem erre a pozícióra is.
 

2.) Az izmok karbantartásán túl egy másik dolog, amit sokan elfelejtenek az az ízületi tok kimozgatása. Ezt általában valamilyen eltávolítással egybekötött nyújtással szoktam elérni, amit saját magának egy power-banddel tud az ember megoldani.

Figyeljünk oda a csípőnk mozgékonyságára, és hosszú évekig tudunk majd vele mozogni, kúszni, mászni, szaladni.

Feladatok jönnek nemsoká! :)

Marci