Edzésfajták pro-kontra 1. rész: konditerem

Az életmódváltó csoport szavazta meg, hogy írjuk meg a cikksorozatot a különböző edzésfajtákról. A bejegyzések felépítése hasonló lesz, hogy össze tudd hasonlítani az egyes edzéseket.

Elöljáróban fontos megjegyezni, hogy az, hogy neked mi a legmegfelelőbb azt ilyen "tedd a kezed a tévére" távjóslós módon nem fogjuk tudni megmondani. Mert jelenlegi állapotodtól és a célodtól is függ. A cikksorozat végére végigvesszük a jelenleg Magyarországon népszerű módszereket a gyúrástól kezdve a bodyarton át a "nehezen tudunk indulat nélkül írni róla" tipusú rezegtetős meg masszírozós meg árammal b.szós dolgokig. 

 Gyúrunk, vazze'!

Gyúrunk, vazze'!

Konditerem, avagy gyúrunk vazze'

A legegyszerűbben elérhető formája a testedzésnek. Általában három részből áll össze egy terem: Kondigépek, szabadsúlyok valamint kardiogépek.

Pro:

  • olcsó (is lehet :))
  • nem időponthoz kötött
  • 3in1 (lásd fent)
  • hülyeségbiztos(nak tűnik) a gépeken vannak magyarázatok
  • van folyamatos edzői felügyelet
  • jól személyreszabható
  • beltéri (ez van akiknek pro :)
  • lehet változatos
  • az interneten sok anyag elérhető róla
  • konstans, kontrollálható, kiszámítható körülmények
  • az izolált gyakorlatok miatt rehabnak is tökéletes (izolált gyakorlat: egy izomcsoportot mozgatsz csak. Pl míg egy húzódzkodásnál nem csak a kar és a hát izmai dolgoznak hanem az egész törzs, farizmok és a lábak is, addig egy kondigépes gyakorlatnál csak egy adott izomcsoportot terhelsz)

Kontra:

  • izolált gyakorlatokat végzel - nem a teljes testet, a teljes mozgásláncokat dolgoztatod, fancy szóval élve nem funkcionális
  • egész nap ülsz és utána beleülsz a konditerem gépek székeibe
  • beltéri
  • unalmas
  • az edzők sajnos sok esetben inkompetensek, és egyengyakorlatokat adnak, nem személyreszabottak
  • gyakran elmarad a bemelegítés, levezetés
  • sok gép és sok eltérő információ, fogalmad sincs miből milyen sorrendben mennyit kellene. Az interneten a bőség zavara sem segít.

Személyes:
Sokan nem tudják használni helyesen a konditermet, mert táptalajt ad a legnagyobb félreértéseknek, az orrvérzésig comtárogatózás hogy vékonyabb legyen a lábunk, meg a gyaloglás futópadon, hogy fogyjunknak. 

Alapvetően egy jól felszerelt konditeremben megvan minden lehetőséged arra, hogy formáld a testedet, fogyj, izmosodj, erősödj, növeld a gyorsaságodat, állóképességedet, amennyiben megfelelő szaktudással rendelkező edző segít ebben. Egyébként ez sem több, mint bohóckodás. 

Mi a természetes és szabad mozgásokat preferáljuk, ezért nem "gyúrunk" kivételt képezhetnek ez alól amikor valamilyen sérülés miatt szükségesek az izolált gyakorlatok. Véleményünk szerint aki nem fitneszmodell versenyre készül, az sokkal többet profitál mind fizikailag mind fejben a természetes mozgások, funkcionális edzések végzéséből. Az egész napos ülést egy kis konditeremben üléssel kiegészíteni nem tűnik számunkra díjnyertes ötletnek, az izolált gyakorlatok pedig szintén nem az életre készítenek fel. Viszont tudjuk, van aki szereti, és ez remek, mert bármi is legyen az örömmozgásod, csak mozogj!

Kiknek ajánljuk? Akik beltéri, egyéni edzésre vágynak gépekkel. Akik bírják a terem atmoszféráját. Kiegészítésnek más sport mellé az előbbi paraméterekkel. Mindenképpen jó edző felügyelete és edzésterve a nulladik. A "barátnőmnek bevált, a haverom is 80kg-val melegít be" tipusú okosságokat felejtsd el :)

+1 bemelegítés, nyújtás. Lehet, cikinek érzed ott, de éveket hozzáadhat a sportkarrieredhez, egészségedhez! (bemelegítés nem egyenlő sétálok a futópadon) Persze ha az előző csak jó edzővel dolgot megfogadod, ő tudja ezt ;)

Irány gyúrni, ha úgy érzed ez a Te utad!