Hogyan tudod magadra szabdni az étrendedet?

A barátnődnek bevált, de viszont majd' elájulsz tőle? A haver csak erősödik, te viszont puffadsz és hízol? Mi lehet a baj, ha betűről betűre betartottad az előírtakat?

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy ahogyan nincsen egyetlen olyan ruha sem ami mindenkinek jól állna, így egyetlen olyan étrend sem ami mindenkinek beválna. Van egy alap, a tiszta étkezés, amely bizonyítottan egészséges (A miérteket lásd itt és itt) viszont az adagolás az egyénenként és célonként teljesen eltérő lehet.

Mi mégis szeretnénk segítő kezet nyújtani abban, hogy hogyan tudod megtalálni, neked mi a legmegfelelőbb. Kiindulási alapnak mi a Zóna módszer 30-40-30-as arányait tartjuk a legjobbnak (a napi bevitt összkalória százalékmegoszlása: fehérje, szénhidrát, zsír) és ezen szoktunk elkezdeni változtatgatni.

A kiegyensúlyozott energia és hormonszint miatt szükséges, hogy a nagyobb étkezések mind a három makrótápanyagot tartalmazzák, viszont van akinek a sokszor keveset, szénhidrát-dúsat étkezés hozza el az eredményt, van aki inkább kevesebb szénhidrátot, több zsírt eszik, magas fehérjebevitel mellett, és olyan is aki kiegyensúlyozottan kb azonos arányban tudja bevinni a tápanyagokat, az számára a megfelelő.

Azt, hogy neked mi a legjobb, csak te magad tudod kideríteni, oly módon, hogy figyeled a testedet és a reakcióidat az egyes étkezések után.

Az alábbi kérdések megválszolásával közelebb kerülhetsz a számodra jó arányokhoz. 

  • Hogy érzed magad zsíros, nehéz ételek fogyasztása után? Semmi különös? Energikus? Elnehezült?
     
  • Milyen étel után érzed magad energikusnak fizikailag és szellemileg is? 
     
  • Ha csak egy gyümölcssalátát eszel, utána hamar eléhezel? Vagy elegendő számodra sokáig?
     
  • Ha édességet eszel akkor...? Ritkán eszel, és elég is számodra? Még többet kívánsz utána? Elnehezülsz tőle?
     
  • Ha csak magadra hallgatsz, hány étkezés lenne kényelmes egy nap? Három? Öt? Kevesebb/több
     
  • Egy sok szénhidrátot tartalmazó ebéd után szokott lenni kajakómád?
     
  • Zsíros ételek után szokott lenni kajakómád?
     
  • Milyen ételeket kívánsz inkább? Sósat, zsírosat? Gyümölcsöket? 

Röviden: egyél tisztán, hogy objektíven meg tudd ítélni hogyan hatnak rád bizonyos ételek. Ha ez megvan, figyeld magad, jegyzetelj mi után hogy érzed magad, és a tapasztalatok alapján alakítsd az arányokat a neked megfelelőre!

Nincsen mindenkinek megfelelő módszer és arányok, ne akard megspórolni a munkát. Ismerd meg a saját tested szükségleteit, add meg neki a megfelelő táplálékot és élvezd az eredményeket!

Ha szeretnéd, segítünk, keress minket bátran!