EVLM gyakorlatban 1. rész, a vállfájdalmak nyomába eredtünk

Mivel az EVLM (Eszközzel Végzett Lágyszöveti Mobilizálás) egy újonnan megjelent terápiás módszer a magyar piacon, így az elkövetkezendő hetekben egy cikksorozatban szeretném bemutatni, hogy milyen fantasztikus eredményeket érnek el a vendégek akár már egy EVLM session után is. Ezeket megtámogatom majd egy videó sorozattal, amiben gyakran előforduló problémákra mutatok megváltást hozó feladatokat.

Fáj a vállam itt elöl

Ez a mondat szokott leggyakrabban elhangzani, ha valaki vállproblémával jön hozzám. Az érdekes dolog a testünkben, hogy a fájdalmat kifejtő ok legtöbbször nem is azon a területen keresendő, ahol érzékeny, hanem az izom és faszcia láncolatokat követve felfelé illetve lefelé is felütheti a fejét a ludas lágyszöveti eltérés.

Mivel a váll egy gömbizület, ezért több síkban is jól kell teljesítenie, ha a sportoló hatékonyan szeretné használni. A hozzám látogató sportolók nagy része valamilyen funkcionális sportágat végez, vagy súlyt emel így gyorsan meg tudjuk fejteni, hogy melyik váll pozícióban jelentkeznek a problémák első sorban. A címben említett panaszt leggyakrabban a hiányos fej fölötti mozgástartomány okozza. Ha a sportoló nem képes súly nélkül se a feje mellett nyíl egyenesen az égnek tartani a karjait (mialatt megtartja a természetes gerinc görbéit leszorított bordakosárral), akkor terhelések sem azokat az izmokat fogják aktivizálni, amelyeket szükséges lenne. Viszont a testünk nagyon intelligens : éppen ezért egyedi „megoldásokat” fog találni a feladat elvégzésére és olyan túlterheléseket fog okozni az elülső vállban illetve az lumbáris gerincszakaszban, amik később fájdalomhoz vezethetnek.

$_1.jpeg

Ahhoz, hogy megtaláljuk mi okozza a helytelen fej fölötti pozíciót (gyk: nem tudja nyújtott könyökkel felemelni a karját a füle mellé) először a mellizmot vizsgálom.

Fontos megjegyezni, hogy míg a nagy mellizom felszínes elhelyezkedése miatt könnyebben mobilizálható, a kis mellizomra is legalább annyi figyelmet kell fordítanom hisz az esetek többségében ez az izom felelős az előreesett vállak rossz helyzetben lévő stabilizálásáért.

Ez után érdemes meglesni, hogy mi a helyzet a széleshát - tricepsz vonalon, mert ha ez a rendszer nem elég mobil (terhelés alatt nem tudja megtartani a kellő mozgástartományt) akkor minél nagyobb lesz a terhelés fej felett, annál jobban előrehúzzák a karokat. Itt már a toolt is bevetve megyek utána a bőr alatti hegeknek illetve berövidüléseknek.

Sokszor még a fűrész izmokat is fel kell szabadítani, mert ha ezek túl feszesek vagy nem működnek rendesen, akkor egyrészt nincs helye a lapockának, hogy le tudjon forogni, másfelől meg nem is képes stabilizálni őket. Ezen a területen gyönyörű véraláfutások szoktak keletkezni, amik a lágyszöveti mobilizálás mellékhatásaként felszabadítják a hegekbe ragadt véredénykéket. Ezek a hematómák mivel csak felszínesek, 2-3 nap alatt felszívódnak. Kiegészítésként még a kis és nagy görgeteg izmokkal is foglalkozunk, mozgás közben. Részben ezek az izmok felelnek a karok kifelé forgatásáért. Ha ezek feszesek és nem tudnak rendeltetésszerűen elengedni és összehúzódni, akkor megtörténhet, hogy a kart állandó kiforgatott állapotban tartják, aminek következtében megint csak a váll elülső részén fog a fájdalom jelentkezni.

A fenti protokollal varázslatos mozgástartomány-növekedés érhető el. Emellett a vállakról levett terhelés kiegyensúlyozza a sportoló légzését is, így pszichésen is sokkal nyugodtabb lesz.

Látható tehát, hogy egy szimpla vállfájdalom is milyen sok indok miatt alakulhat ki, nem mindig ott van a probléma, ahol a fájdalom jelentkezik.

A technikáról bővebben itt olvashatsz és be is jelentkezhetsz. Hamarosan jelentkezem a váll-fókuszú videóval is.