Gyerekkel a jógamatracon

Larissa Page jógaoktató anyuka cikkét fordítottuk le nektek, melyben arról ír, hogy milyen pozitív hatásai vannak annak, ha a kisgyereket bevonod a jógázásodba.

Sokszor nehéz szülőnek lenni. Sőt, ha e mellé még rendszeres mozgást is be szeretnénk iktatni, akkor talán még nehezebbé válik. Ha próbált már valaki gyerekkel a szobában meditálni, illetve mozogni amíg a gyerkő legózik körülöttünk, akkor tudhatjuk, hogy milyen kellemetlen következményei lehetnek az ilyen edzéseknek.

Mostani cikkünkben arra szeretnénk rávilágítani, hogy mely pozitív hatásai lesznek mind a szülőre, mind a gyermekre, ha meghívjuk őt a matracra (vagy a saját matracára) egy kis gyakorlásra.

A magunkkal való törődés a gyermekben is felkelti az vágyat erre

Egy olyan világban élünk, ahol a másikat magunk elé helyezni teljesen normális. Hányszor hagyjuk el az edzést/jógát/meditációt/pihenő időt mert a napunk hirtelen betelt más dolgokkal. Az énidő nagyon gyorsan kispadra kerül, ha egyik dologtól a másikig szaladunk, majd mellé bevásárlunk, hazaérve főzünk, gyereket fürdetünk, majd a kanapén összeesünk a fáradságtól lámpaoltás után. Nem mi vagyunk magunk számára az első számúak, és a gyermekeink látják ezt! Ezt fogják elfogadni normálisnak és később ők is ilyen felnőttek lesznek majd, ha nem tanítjuk meg őket az ellenkezőjére. Két matrac lefektetésével a nappali közepén és egy kis otthoni gyakorlással (legyen az free flow, youtube-os jóga vagy netes gyermek jóga kurzus) azt mutatjuk meg a gyermekünknek, hogy igenis fontos, sőt normális, hogy meglegyen az énidőnk. Valamint, ha erről a szükségletről beszélünk is velük, akkor ők is sokkal könnyebben fogják felismerni az igényüket, ha az megmutatkozik.

joga gyerekkel

A gyerekek önbizalmat, koncentrációt és erőt kapnak a jógától

A gyerekek teste folyamatosan nő és változik, és az elméjük 100x gyorsabban repeszt, mint a mienk. Azt is észrevehetted, hogy a koncentrációs idejük egy ici-picivel rövidebb, mint a tiéd. A jóga segít, hogy megerősödjenek és hogy koncentráljanak miközben belehelyezkednek egy nehéz pózba, megpróbálnak kitartani egy egyensúlyozósat vagy minél gördülékenyebben próbálnak átmenni egyik állásból a másikba. Az ilyen gyakorlás során olyan önbizalomra tesznek szert, ami később aztán elkíséri őket a mindennapjaikban.

A jóga elősegíti az egészséges testkép kialakítását

Ez a pont különösen a lányokat nevelő szülőknél lehet fontos. A jóga ereje, hogy elősegítse az efféle gondolkodásmódot gyerekekben és felnőttekben egyaránt, hatalmas. Mert hogy is tudnánk egy olyan testet utálni, ami nehezebbnél nehezebb pózokban tudnak megtartani minket. Jóga közben érzed hogyan is működnek együtt a tested különböző részei. Egy harcos pózban például erősnek érzed maga, míg egy pillangó ülésben stabil lesz a hátad. Ezek a tevékenységek közben azon keresztül kényszerülsz a testedet megítélni, hogy az mire is képes, nem pedig azon, hogy hogyan is néz ki. Hasonlóképpen az önbizalomhoz az egészséges testkép akkor alakul ki hogyha te vagy a gyermeked megtanulja értékelni, hogy mire is képes a csodás teste.

A közös jógázással szorosabb lesz a kapcsolatotok

Sokszor olyan gyorsan átsuhanunk a hétköznapokon, hogy figyelmen kívül hagyunk dolgokat. A kicsik a gyerekszobában játszanak, míg anyu a konyhában főz és így elmaradnak közösen eltöltött játékos percek. A közös jógázások alkalmával taníthatunk nekik valami újat, belevezethetjük őket pózokba, felsegíthetjük őket, ha lepottyannak, melyekből később csodás emlékek lesznek.

Segít visszahozni a játékosságot a gyakorlásodba

Sokszor túl komollyá válhat a gyakorlásunk. Kitűzzük a célokat, hogy mely pózokat mennyi ideig és hogyan tartsuk ki viszont a nagy koncentrálásban elfeledünk nevetni vagy csak mosolyogni, amikor nem minden úgy sül el, ahogy szeretnénk. Nos ez gyerekek társaságában szinte lehetetlen. Annyi a „hoppá leestem” és „nézz ide” pillanat, miközben állatokat imitálunk. Ezen felül az ártatlanságuk minket is emlékeztetnek, hogy kevésbé legyünk komolyak és hogy nem dől össze a világ, ha néha kiesünk egy pózból vagy elmosolyodunk a nagy koncentrálás közepette.

Tehát összefoglalva jóga megosztásával hozzásegíthetjük gyermekeinket, hogy nagyobb önbizalmuk legyen, jobban tudjanak koncentrálni, békésebbek legyenek és hogy egészséges testképük legyen. Ezen felül pedig a szülő gyermek kapocs is sokkal szorosabb lesz.

Így mindenkit arra buzdítok, hogy hívja meg a gyermekét a matracára és mutassa meg neki a pózokat, amiket tud. Ezeket elég, ha 1-2 lélegzetvételig kitartja és már jöhet is a következő póz. De legfőképpen élvezzetek mindnyájan a gyakorlást! :)

Panni tapasztalatai:

A legtöbb gyerkő ideig-óráig lelkesen vesz részt a jógákban, viszont Van úgy, hogy többet szeretnél, mélyebbet gyakorolni, viszont a gyerkő rádmászik, piszkál, nincs kedve, segíts ebben-abban, sír. Fontos, hogy a fentiek miatt meglegyen a közös gyakorlásotok ideje is, viszont van, amikor inkább magadra fókuszálnál.

Azért jók a privát jógaórák, mert ott amíg anyu jógázik, én tudok foglalkozni a babával is. Nem egy olyan vendégem van, ahol leteszünk két matracot, és a gyerkő az egyiken velem, a másikon pedig anyu jógázik.

Persze ezt sem elsőre értük el, meg kellett, hogy barátkozzanak velem, de utána kortól függőetlenül lelkesen vetik bele magukat a "tanításba", egy óra játék nekik az egész. Van, hogy meditálós hangszereket is viszek, és zenélünk anyának. Lerajzoljuk a pózokat a füzetembe.

Persze közben én tartom az órát és figyelek az anyuka gyakorlására :) Magyarul win-win. Anya gyakorolt, méghozzá rászabottan, odafigyelve, a gyerkő is része az egésznek, látja, milyen a mozgás, barátkozik, utánoz, jól érzi magát. Anyuka biztonságban érzi magát, mert mellette a gyerek, mégse kell úgy figyelnie rá. Nyugodtan becsukhatja a szemét. Persze humor, az kell hozzá. Mert van, hogy épp akkor csikiz meg a lurkó amikor légzést gyakorolsz csukott szemmel. Na bumm :) 1-2 hely még van a privát jógás órarendemben, jelentkezz itt!