Kismama jóga kisokos - 1. rész

A jóga egy csodálatos eszköz és lehetőség a leendő édesanyák számára. Nem csak azért, mert a várandósság alatt segít megtalálni a külső-belső egyensúlyt, mélyebb kapcsolatot kialakítani a babával, de a testet is felkészíti a szülés valamint a gyermekágy - szoptatás időszakára. 

Az asana gyakorlás, a légzés és a meditáció mélyíti a kapcsolódást önmagunkhoz is, segíti a változás elfogadását és megélését, és boldog, egészséges várandósság és szülés egyik fontos alappillére lehet. 

A várandósság nem betegség. Ennek ellenére szükség van néhány fontos, egészségügyileg megalapozott szabály betartására, amennyiben várandósként gyakorolsz. Mindenképpen kérdezd meg a bábádat vagy orvosodat arról, mit gondol a gyakorlásodról - nos, tudom. A mai magyar nőgyógyászok-szülészorvosok nagy részének halvány fogalma sincs mi az a jóga, a mozgást sok esetben ördögtől valónak tartják. Keress magadnak egy téged és a babát holisztikusan szemlélő, természetesség párti orvost vagy bábát, dúlát aki kompetens ebben a jógás döntésben. Például őt, Kovács Zoltán- természetes nőgyógyász. Dúla és jógaoktató Nyíregyházán Schinné Vida Anita itt. Rendszeresen jógázó szülésfelkészítő szakember és dúla: Jobbné Vinczellér Anita itt. Márton G. Zsálya - szülésznő, dúla, kismamajóga - Pécs. Kismamajóga, dúla, szülésfelkészítés Székesfehérváron: Szender Niki - Lotus Jóga. Ilyés Zsófi, debreceni dúla és kismama jóga oktató. Ibolya Emese dúla, női jóga, kismama jóga, Németh Gabriella - dúla, babamasszás, jóga, Kaiser Csilla - Budapesten dúla, szülésfelkészítés, jóga, Tatár Mariann - Debrecenben dúla és jógaoktató.

Fontos, hogy milyen jógatanárt választasz, van-e tapasztalata várandósokkal, valamint nem mindegy az órák kiknek szólnak. (Jómagam Mercy Anandától tanultam a prenatal yoga témájában.) Más és más dolgokat kell figyelembe venni az első, a második és a harmadik trimeszterben. Mindenképpen beszélgess vele az óra előtt, mérd fel mennyire segítőkész, megnyugtatóan válaszol-e a kérdéseidre, mennyire érzed biztonságban magad vele, az óráján. Amennyiben kialakult gyakorlási rutinod van, mindenképpen beszélgess az oktatóddal, hogy várandósan miken kell változtatnod. És olvasd el ez a cikksorozatot, azért írtam, hogy segítségedre legyen abban, hogy a 9 hónap alatt is örömteli jógagyakorlásod lehessen. Az első rész az általánosan megszívlelendő tudnivalókról, a következő részek az 1-2-3. trimeszter konkrét tanácsairól szólnak.

terhes jóga

Kismama jóga pozitív hatásai (ez csak egy rövid lista :):

  • segíti a mély pihentető alvást
  • csökkenti a stresszt és az idegességet, feszültséget
  • fejleszti az erőt és a kitartást
  • fejleszti a felxibilitást
  • csökkenti az alháti és egyéb izom/izületi fájdalmakat
  • fejleszti a testtartást a várandósság alatt, csökkenti a kellemetlenségeket
  • csökkenti a hányingert, székrekedést, puffadtságot
  • csökkenti a fejfájást
  • szabályozza és megnyugtatja a légzést
  • csökkenti a koraszülés esélyét
  • csökkenti a várandósság alatti magas vérnyomást
  • csökkenti a depressziót, általános jó közérzetet biztosít
  • csökkenti a császármetszés valószínűségét
  • fejleszti az önképet
  • csökkenti az orvosi beavatkozások szükségességét a szülés és gyermekágy alatt
  • a légző és mindfulness gyakorlatok segítenek a szülés közben
  • az asanak segíthetnek a megfelelő magzati pozíció kialakításában
  • csökkentik a testi diszkomfort érzést, elősegítik a relaxációt

Általános tanácsok (ezeket a trimesztereknél mind kivesézzük!):

  • kérj az oktatódtól néhány, az óra menetébe szervesen illeszkedő resztoratív pózt, amikben ha elfáradtál könnyedén feltöltődhetsz
  • Állj a fal mellé. Az egyensúlyos pózoknál segítség, a resztoratív pózoknál sok esetben elengedhetetlen.
  • Használj kiegészítőket! Készítsd be őket a matracodhoz az óra előtt. Párna, tégla, heveder!
  • Az előrehajlításokat a térdedben mikro-hajlítással végezd - figyelj a kényelemre!
  • A várandósság alatt az izmaid, ízületeid sokkal lazábbak (-készül a tested a szülésre). Emlékezz a várandósság előtti testedre és annak megfelelően gyakorolj, ne nyújtsd túl magad!
  • Előrehajlásoknál érdemes nagyobb terpeszt csinálni és kifordítani a lábfejeket 45 fokkal (így elfér a pocak). Feljövetelnél lassan! TÉNYLEG lassan :)
  • Lefele néző kutya pózból ha előre kell lépned, a karodon kívülre lépj, ne a két kezed közé!
  • Várandósként kerülnöd kell: az alháti csavarós pózokat, erősen alhas feszítéssel járó pózokat (bandhákat is!), a légzésvisszatartást, és azokat a (háton fekvő) pózokat, melyek kényelmetelenek, valamint növelhetik a vérnyomásodat, és köldökzsinór problémákat, vagy bármilyen egyéb magzati vérellátás problémát okozhatnak. (Látod, ezért kell oktató :))
  • A bal oldalon fekvés a lehető legjobb opció a hátonfekvés kiváltására.
  • Ha már volt vetélésed, akkor az első trimeszterben a 200%-os biztonság miatt inkább ne jógázz. Csak nagyon restorative, relaxációs pózokat végezz!
  • Figyelj arra, hogy maradj az órán és egész nap hidratált (igyál eleget) és ne menjen fel a testhőmérsékleted. Éppen ezért kerüld a túl hideg vagy túl meleg helyeket/gyakorlásokat!
  • Gondolj a babára! Helyre van szüksége - a hasad legyen lágy, puha, ne feszítsd!
  • Minden várandósság más és más. Valami Neked jól esik, valami másnak. Neki lehet, neked nem. Ne versenyezz!
  • Ez nem a nagy fejlődések ideje! Azaz de, de nem a jógagyakorlásodban. Találd meg a saját fókuszodat, ami a Te és a babád testi lelki egészsége! Ne hasonlítsd össze magad a várandósság előtti éneddel. A jóga segít az állapot elfogadásában és kiélvezésében!

A következő részekben végig megyünk a három trimeszteren, és a jótanácsokon. Szívből kívánok örömteli várandósságot, békés, természetes szülést! Jógázzatok, mert ez az egyik legjobb dolog amit tehettek magatokért!

panni.

Kismama jóga a 3. trimeszterben
Kismama jóga a 2. trimeszterben
Kismama jóga az 1. trimeszterben
Kismama jógáról általában