Tavaszi fáradtság - városi legenda vagy létező dolog?

Itt a tavasz, nyílnak a virágok, sokan mégis bágyadtságra, fejfájásra, enerváltságra panaszkodtok, és nem értitek mi történik? Tavaszi fáradtság... legyint mindenki. De, hogy ez tulajdonképpen mit is jelent, mi zajlik a szervezetünkben ilyenkor (ha zajlik egyáltalán valami) azt kevesen tudják. Ahogy azt is, hogy hogyan lehet megelőzni, vagy kezelni. 

Ahogy szinte mindent, ezt is a hormonrendszerünkben beálló változások oldaláról tudjuk megközelíteni. Télen, bár már régen nem barlangban lakunk és fagyott mammutot eszünk (kivéve a paleósok ugyebár..:P) mégis egyfajta téli üzemmódba kapcsol a szervezetünk, mely hatására hormonális változások is lezajlanak. 

  • A téli rövidülő nappalok és a napfény hiánya okozza a fokozott alvásigényt, mely melatonin hormon képzésének fokozódásával jár együtt. A melatonin kiválasztása az évszakok szerint változó fényviszonyokhoz is igazodik. Befolyásolja a szervezet energia-háztartásáért felelős leptin nevű hormont, ezáltal közvetve az emésztőrendszert is. Az alvási ciklust irányító hormon. Megnöveli a REM-ciklus hosszát, és élénk álmokat eredményez, emiatt alvászavar ellen adják. Hat a test hőmérsékletére, és álmosságot okoz. Sötétben keletkezik mind a nappali, mind az éjjeli állatok esetén, ezért a „sötétség hormonjá”-nak is nevezik. 
     
  • Van ám egy másik hormonunk is a szerotonin, mely képződését viszont a fény "aktiválja". Fontos szerepet játszik a testhőmérséklet, hangulat, hányinger, szexualitás, alvás, valamint az étvágy szabályozásában. 

Télen nő a melatonin és csökken a szerotonin szintünk, mely több alváshoz (- de ezzel egyetemben fáradtsághoz, minőségi kialvatlansághoz vezet) valamint a szerotonin hiány a depresszióhoz hasonló tüneteket okozhat. 

Tavasszal viszont a hosszabbodó nappalok, a kicsattanó természet a testünkhöz képest hirtelen vált, és a hormonrendszerünk nehezen adaptálódik a hirtelen változáshoz, és amolyan hormonhintát produkál, melynek hatására bekövetkezik a tavaszi fáradtság nevű pár hét alatt lezajló kábultság. Ez az átállás visel csak meg minket, de ezen minden gond nélkül túl lesz mindenki.

Viszont! Mivel hormonrendszerről és téli "életmódról" van szó, ezért nagyon is bele tudunk szólni, hogy a hormonhinta mekkora legyen.

  1. Étkezés: aki nem tudatosan táplálkozik, annak a téli étkezései általábn kalóriadúsabbak, nehezebbek, viszont mikrotápanyagokban hiányosabbak. (nem eszik elég vitamint és ásványi anyagot) Azt tudjuk, hogy kiegyensúlyozott étkezéssel a hormonrendszerünkre is hatunk, egy egyensúlyibb állapotot tudunk kialakítani (ez nőknél, akiknek a hormonrendszere egy tragikomédia kiemelten fontos lesz majd bejegyzés a menstruáció, ovuláció... befolyásolásáról étkezéssel). Vagyis röviden annyi, hogy a beállt étkezési szokásokon csak azért, mert tél van nem kell változtatni. Értem ezalatt a kalóriamennyiséget és a makro és mikro tápanyagok arányát. Nyilván a zöldségeket télen inkább egy finom krémlevesként fogod bevinni, mint salátaként. Csak figyelj oda a tápanyagokra. Ha szükséges, vitaminpótlásra. Ha bajban vagy azzal, mit és hogyan kéne enned, itt a kisvideónk a makro tápanyagokról. 
     
  2. Víz: a testünk legalább 60%-a víz, az alapvető folyamatok végbemeneteléhez szükséges közeg. Télen nehezebben iszunk vizet, mert hideg satöbbi, de akkor is kell. Illetve most, tavasszal, amennyiben érzed a fáradtságot, emelheted  a folyadékbeviteledet, vízzel valamint izotóniás italokkal, melyek sűrűsége megegyezik a szervezetedben lévő folyadékéval, valamint ásványi anyagokat is tartalmaz. NEM az agyoncukrozott sportlöttyökre gondolok. Magadnak is elkészítheted: 1 liter víz, 1 kk méz, 1 késhegynyi só, és néhány csepp narancs/citrom.
     
  3. Egyél több zöldséget, tavasszal már szezonjuk van, térj át a mirelit dolgokról a szezonális zöldségekre, gyümölcsökre - mikro tápanyagok! Pótold a kiürült raktárakat! Plusz multivitamin!
     
  4. Mozgás: télen is kéne, de tavasszal meg már egyenesen kötelező a jólevegőn mozogni. A fény, jó levegő aktiválja a szerotonin termelődést, ezen felül a mozgás felelős még számos, testünk és kedélyállapotunkra pozitív hatással lévő hormon termeléséért is, például noradrenalin, szerotonin, endorfin. Valamint az izom és csontrendszerre és az izületekre valóü pozitív hatását már meg sem kell említeni. (Csatlakozz az INGYENES online futósulinkhoz március 1-től - megtanítunk helyesen futni!)
     
  5. Lélekápolás: a test mellett ugyankkora hangsúlyt kell fektetni a lélekre is. Test és lélek elválaszthatatlanul összefügg, ha az egyikkel probléma van, a másikon is ott a probléma lenyomata. Akár egy nyugtató séta a napsütésben, a hétvégi kimozdulások, a kertészkedés, mely a léleknek is öröm, egy jó könyv, a mindennapos relaxáció, a tavaszi nagytakarítással egybekötött belső nagytakarítás is mind segíthet a pozitív gondolkodás megszilárdításában.

Zárásként szögezzük le, a tavaszi fáradtság normális, és létező dolog. Viszont előre odafigyeléssel nagyrészét a kellemetlen tüneteknek elkerülhetjük, aki pedig csak most kap észbe, a fentieket betartva enyhítheti.

Mivel nem azokhoz szólunk, akik 6 hetes diétákra és 90 napos programokra vágynak, hanem akik értelmesen, egészségesen és kívül-belül épen és boldogan szeretnének élni, bízunk benne, hogy a fentiek nagyrésze már alapból az életed része. A maradékot meg könnyedén beépíted! Szép tavaszt mindenkinek!

Amennyiben otthoni mozgásprogramot keresel, csatlakozz a Tökéletes Test Programunkhoz, mellyel elérheted a saját tested legegészségesebb és legfittebb verzióját. Jóga, edzés, meditáció, étkezés, motiváció a címszavak. Csatlakozz itt!

 

photo: Pinterest
hormonok: wikipedia