Tiszta étkezés

A tudatos táplálkozás a nulladik lépés ahhoz, hogy testileg és lelkileg is úgy érezd magad, ahogyan szeretnéd. Jól :) Az egészség és jó közérzet mellé bónuszként jár, hogy a testedet a neked tetszőre formálhatod, ha a céljaidat jól ki tudod jelölni, és ennek megfelelően étkezel.

Miért kell "tisztán" étkezni? - ez most nem kézmosás kisokos.

1.) Tápanyagsűrűség: az ételek tápanyagokat tartalmaznak (makró: szénhidrát, zsír, fehérje, mikro: vitaminok, ásványianyagok). A feldolgozó folyamatok az ilyen tápanyagok egyrészétől megfosztják az étkeket.

2.) Felszívódás: A finomított, feldolgozott ételeket nagyon gyorsan le tudjuk bontani - mivel a folyamatok során nagyon egyszerűvé butították az összetételüket. Viszont! A táplálékból nyerünk energiát. És ilyenkor, a pikk-pakk gyorsan lebontott élelmiszerek esetén nagyon sok energia szabadul fel bennünk, amit nem használunk el. Vagyis a szervezet elkezdi raktározni - készülvén az ínségesebb időkre - és sajnos a legnagyobb energiasűsűgégű forma az a zsír... (- hízunk)

3.) Vércukorszint: Szintén a finomított és gyorsan lebontható ételek sajátja, hogy gyorsan megemelik a vércukorszintet. Ennek ellensúlyozására a szervezet inzulin hormont termel, ami elindítja a zsírraktározást. (Lásd 2. pont) Vagyis a célunk az lenne, hogy a vércukorszintünket folyamatosan azonos szinten tartsuk.

4.) Tápanyagok összhatása: a természetes ételekben olyan kombinációban vannak a mikro tápanyagok például, amik segítik egymás felszívódását.

Hogyan lehet mindezt megvalósítani? A dobozos tej is feldolgozottnak számít?

  • Törekedj a lehető legkevésbé feldolgozott alapanyagok kiválasztására. (Maradva a tejes példánál: ha van boci a kertben, akkor belőle igyál tejet. Ha nincs, akkor termelői piac, ha az sincs, akkor hűtött tej, és a legutolsó választás csak a tartós) (sokan a tejtől is óvnak, pl a lentebb idézett cikk szerzője is. A mi tapasztalatunk az, hogy kísérletezni kell. Ki kell próbálni a tejmentességet pár hétig és megnézni a hatást. Mi laktózmentes termékeket használunk, és abból se sokat.)
     
  • Ne vegyél semmi készet ami mű! Ezt azt gondoljuk nem kell ragozni. A cukros-lisztes borzalmak bizonyítottan függőséget okoznak (lásd itt! - miért "rossz" a liszt, a cukor...)
     
  • Főzz magadra! Így biztosan tudni fogod mi miből készül! (- én nem főzök magamra. Én nem tudok leszállni a lisztes ételekről: ok, te dolgod. De akkor miért vársz olyan eredményt, mint ami annak van, aki főz, és nem eszik lisztet?...)
     
  • Igyál sok folyadékot! (H2O)
     
  • mirelit és konzerv cuccok: Van amikor rászorulsz, mert nem mindig van spenót/meggy idény. Viszont alapvetően törekedj az idény zöldségek és gyümölcsök fogyasztására. A konzervek sem ördögtől valók - sok esetben "csak" sóval és vízzel tartósítják a bennük lévőket. Az ezerösszetevőseket persze kerüld, de attól bajod nem lesz ha egyszer-egyszer megeszel egy csicseriborsó konzervet.
     
  • kenyér, sütik...: noway :( sajnos. Szállj le a cukrosliszt hintáról. Örökre. Tarts 1-2 hónapot amikor keményen tartod magad ehhez. Nem, teljeskiőrlésű sem. Meg bioliszt sem. Ismét a második kis pöttynél idézett cikket tudnánk ismételni, olvasd el, ezért rossz a liszt. 

Mit ehetek xyz helyett?
xyz=kenyér, sültkrumpli, keksz, muffin

Kezdj el az eddig megszokott dobozon kívül gondolkodni. Azt találd ki, mit ehetnél reggelire, ebédre, vacsorára. Ne azt, hogy mit ehetnél az eddig megszokott étel FORMÁK helyett. Érted a különbséget? A kenyér az egy formája a gabonából lévő liszt feldolgozásának. Könnyen szállítható, eltartható és olcsó is. ENNYI.

Ha pl tojásrántottát eszel, és eddig kenyérrel etted: Edd most sok zöldséggel, és egyél utána zabkását pl. Meg is van az édességed is, és ki kívánja már a kenyeret?

Ne legyél a megszokásod rabja! Legyél kreatív! Kérdezz bátran, szívesen segítünk!

1-2 hónapig legyél szigorú önmagaddal! Ne engedj egy grammnyi kilengést sem! Ennyi idő elég ahhoz, hogy legyere a cukrosliszt függőségről. Hajrá! Jó lesz. Teljesen más érzés, mint amit eddig bármikor is tapasztaltál!

Ha még nem tetted volna, nézd meg a FED UP című kisfilmet itt. Minden világossá fog válni számodra a fentiekről.