Étkezés

Az vagy, amit megeszel. Étked váljék gyógyszereddé, s gyógyszered legyen az étked.
— Hippokratesz

Az étkezés mindennek az alapja. Hiába van tökéletes edzésprogramod, vagy tökéletes genetikád, ha az étkezésed nincs rendben előbb vagy utóbb el fogsz bukni. Edzésben, eredményekben, egészségben. Nem csak akkor kell foglalkozni a táplálkozással ha már beteg valaki, vagy ha fogyni akar.

A táplálék nem jutalom és nem büntetés, sem nem bűnözés. Hanem...

üzemanyag.

Fogyókúrákban, két hetes, meg három hónapos "programokban" gondolkodni lehet, csak nem okos. Mert az eredmény nem lesz egészséges és tartós sem. Ha megismered a szervezeted igényeit, megismered milyen folyamatok zajlanak le benne a táplálék hatására, és egy kicsit tudományos alapokra helyezed az étkezésed, akkor érsz el eredményeket. Ezeket aztán meg is tudod tartani.

Blogposztokon keresztül vezetünk végig a tanuláson, hogy megértsd mit, miért, mikor érdemes enni, és a sorvezető mentén személyre és saját célodra tudd szabni a táplálkozásodat. Lépéseket ajánlunk, amikkel fokozatosan tudod átállítani a mostani táplálkozási szokásaidat egy egészségesebb felé, anélkül, hogy belepusztulnál egy tarthatatlan diétába. 

Részekre bontottuk a tanulási folyamatot, minden résznél házi feladatokkal.
Haladj sorrendben, és csak akkor lépj tovább a következő leckére, ha az előzőt maradéktalanul megcsináltad. 
Hogy miért? 
Biztosan ismersz olyan embert, vagy van saját tapasztalatod, amikor valaki hirtelen belecsap egy diétába, radikálisan mindent megváltoztat az étkezésén. Betűről betűre betartja a fellelt dolgokat, ideges, dekoncentrált, és hamarosan feladja. Ez jó, ha ezzel szeretnéd szórakoztatni magad és a környezeted, csináld. Ha viszont valami értelmesebb dologra vágysz, akkor lépések, és házi feladatok, önmagadra való odafigyelés - ezek a fontosak. Soha senkitől nem fogsz kapni olyan "dobozos" diétát, amit csak be kell tartanod. Bocsi, ha elszomorít, de tőlünk se. Mi most megtanítunk gondolkodni, megismerni a saját igényeidet és céljaidat és annak megfelelően tudatosan alakítani az étkezéseidet. Tanulásra fel!

Itt vannak a lépések. Olvasd el, majd görgess lejjebb.

Egyél jól és jót :) 

...és kérdezz, nyugodtan! Bármi nem világos, bármiben segítségre szorulsz, írj nekünk!

Az alábbi videóban láthatod, hogy mi hogyan gondolkozunk erről, és miért beszélünk étkezésről. Ez életünk első videója, úgy nézd. Random, nem tervezett, spontán. De hasznos a tartalma. Ha nem ismernél minket még, egy kis ízelítő.

0. Nézz szembe a valósággal!

Ragadj ki másfél órát az egyik napodból, és mielőtt tovább olvasol, nézd meg az alábbi filmet, hogy megértsd miért fontos mindaz amiről szó lesz. 

1. Ismed meg mit eszel! Makro tápanyagok fajtái, jellemzői és hatásai a szervezetedre.

Az első lépés a változtatáshoz, hogy ismereteket szerezz a táplálékok alkotóelemeiről, azok hatásairól, és hogy leszámolj az őket övező mítoszokkal. Tedd félre a 10 napos kávé-tojás diétát, a csokis vagy a tésztaevő fogyókúrát. Felejtsd el a szénhidrátot, fehérjét és a zsírt övező rémhíreket, ismerd meg az ételek alkotóelemeit.

Blogbejegyzés itt.

Házi feladat:
Az első hónapod alatt lépésről lépésre állítsd át az étkezésedet "tisztára". Vagyis száműzd a feldolgozott élelmiszereket. 

  • IGYÁL! Vizet. Nem, a leves nem számít. A kávé sem. A gyümölcslé sem. Bocs. VÍZ. H2O. 3 litert naponta. Panninak bevált a 10 kortyos módszer. Minden alkalommal amikor szomjas 10 kortyot iszik. Így könnyen fogy a víz, valamint valami miatt egyszerűen gyakrabban akar inni ilyenkor. De letölthetsz bármilyen figyelmeztető appot, beállíthatod az órádat, hogy csörögjön óránként, hogy igyál egy pohár vizet, akármi. IGYÁL!
     
  • egy hétig írd össze miket eszel. MINDENT. Tényleg :) Magadat csapod be, ha nem írsz le valamit. Majd készíts egy hasonló táblázatot, mint amit itt látsz (File/másolat készítése, és máris a saját G-drive-odon lesz, és szerkesztheted.) és töltsd ki. Helyettesítsd a feldolgozott élelmiszereket tisztábbakkal. 
     
  • Ha sikerült az étkezéseid 80%-át tisztára cserélni, akkor a következő lépés, hogy alakítsd úgy az ételeket, hogy MINDEN ÉTKEZÉSED tartalmazza mind a 3 makró tápanyagot. Fehérjét, szénhidrátot és zsírt is. Ehhez táblázat itt

Valószínűleg a fenti két feladattal 1-2 hónapig el leszel foglalva. Sokak ilyenkor fogyást, több energiát, könnyedebb edzéseket tapasztalnak. Azonban tudd, ha cukrosliszten éltél eddig, a szervezeted nehezebben fog átállni. Adj magadnak időt. Amikor a fenti kettő már könnyedén megy, akkor lépj csak tovább!

Az alábbi videóban megosztjuk a mi alapételeinket, ami mindig van otthon, így nem ér meglepetés ha későn fáradtan esünk csak haza. Láthatjátok, nem 10000%-ban tiszta. A végletek semmiben, sosem jók. Viszont egészséges és élhető.

2.) Adagok, kalóriák, miből mennyit és mikor egyél?

Ebben a bejegyzésben megismerheted nekünk milyen rendszer vált be, amivel kiszolgáljuk az energiaigényünket, mentálisan és fizikailag is aktívak vagyunk, hormonrendszerünk jól működik, teljesen egészségesek vagyunk. 

Ebben a rendszerben az a jó, hogy teljesen személyre tudod szabni. Olvasd el a bejegyzést, majd gyere vissza a házi feladatodért.

Házi feladat:

  • A poszt alapján számold ki te "hány blokkos" vagy
  • Számold ki kb-ra, hogy a jelenleg fogyasztott ételeid hány blokkosak
  • Alakítsd át a számoltaknak megfelelően az étkezéseidet

Kérdésed van? Nem vagy biztos a számolásodban? Összezavarodtál? Írj nekünk! Segítünk!

3.) Teljes személyreszabás

A harmadik lépés a jó pap holtig tanul csoportba tartozik. Figyeld magad, és változtass, amin kell! Figyeld meg elegendőek-e a mennyiségek, vagy esetleg bizonyos napokon (pl edzéseknél) többre van szükséged valamelyik tápanyagból? Jól alszol? Energikus vagy? Mi a célod, fogyás, izmosodás, szintentartás? Alakítsd a blokkokat saját igényeidnek megfelelően! Játssz tudatosan! 

Készíts ízletes ételeket, ne sanyargasd magad. Ha tippekre, ötletekre van szükséged, ajánljuk ezt az albumunkat, több, mint 100 recepttel. Találd ki a hagyományos, szeretett ételeid tiszta verzióit, számold ki kb a blokkokat és hajrá!

Jót teszel magaddal, hisz szereted magad. Élvezd!

Bármi kérdésed van, keress minket bátran! Barangolj a honlapon és a blogban további érdekességekért. A mozgásos online programokat itt találod.


Marci, Panni